Θεματική ενότητα ομάδας:
1. Βασικές έννοιες: Αυτοδιοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
2. Η Αναδιοργάνωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τον Ελ. Βενιζέλο (1909-1924).
3. Η Τ. Α. κατά την περίοδο της Δημοκρατίας (1924-1935).
4. Η Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Πρόγραμμα «Καλλικράτης» Ν.3852/2010. ( Συγκρότηση Περιφερειών,
Περιφερειακές Αρχές).
5. Συγκριτική Μελέτη Περίπτωσης: «Δήμος Αγίου Νικολάου Κρήτης».
6. Το (τοπολογικό) πρόβλημα των επτά γεφυρών του Καίνιγκσμπεργκ.
7. Επίλυση πρώτου χωροταξικού προβλήματος:
- Μοντελοποίησή του.
- Δημιουργία δυναμικού φύλλου εργασίας.
- Συγκέντρωση ερωτηματολογίων και εξαγωγή συμπερασμάτων.
- Κατασκευή μακέτας.
Ομάδα Εργασίας:
Βραχνής Γεώργιος
Δημόπουλος Αθανάσιος
Καργιανάκη Γεωργία
Κωστόπουλος Αντώνιος
Μακράκη Νατάσα
Περίληψη Ερευνητικής έκθεσης:
Οι μαθητές μέσα από την παρούσα ερευνητική μελέτη κατανοούν την έννοια του Θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την άρρηκτη σχέση του με τον κόσμο των Μαθηματικών Επιστημών. Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν στην οργάνωση της διοικητικής δομής της Ελλάδας; Οι έφηβοι ερευνητές παρατηρούν ότι σε δημοκρατικά καθεστώτα, όπως η περίοδος διακυβέρνησης του Ελ. Βενιζέλου και η αποκατάσταση της Δημοκρατίας από τον στρατηγό Γ. Κονδύλη, η Τ.Α. κατοχυρώνεται συνταγματικά (Συντάγματα του 1912, 1927 αντίστοιχα). Σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, όπως είναι η σύγχρονη εποχή, το ισχύον Πρόγραμμα Τ.Α. «Καλλικράτης» τείνει να μειώσει τον αριθμό των Δήμων και Περιφερειών με στόχο τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας τους, αλλά ταυτόχρονα τούς παραχωρεί πολλές και σημαντικές αρμοδιότητες, με αποτέλεσμα να ενισχύεται το δημοκρατικό πολίτευμα. Μία μελέτη περίπτωσης αποτελεί ο Καλλικρατικός Δήμος Αγίου Νικολάου Κρήτης.
Ως προς το Μαθηματικό μέρος, οι μικροί ερευνητές προκειμένου να συνειδητοποιήσουν την συμβολή της Επιστήμης των Μαθηματικών στην αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων – ζητημάτων της ζωής και της κοινωνίας καλούνται να επιλύσουν το πιο ενδιαφέρον χωροταξικό πρόβλημα που εμφανίζεται στην Ιστορία των Μαθηματικών: «Το πρόβλημα των επτά γεφυρών του Καίνιγκσμπεργκ». Μελετώντας το διεξοδικά, αποδεικνύουν ότι δεν έχει λύση? όμως διαπιστώνουν πώς ένα πρόβλημα που ξεκίνησε ίσως ως τουριστική ατραξιόν δημιούργησε ένα σύγχρονο κλάδο των μαθηματικών, την «Θεωρία των Γραφημάτων». Με τις γνώσεις των Μαθηματικών της Α΄ τάξης του Λυκείου ανακαλύπτουν τις ανεξάντλητες δυνατότητες της συγκεκριμένης επιστήμης επιλύοντας ένα χωροταξικό πρόβλημα. Π.χ. Σε ποιο σημείο του δρόμου πρέπει να κατασκευαστεί μια στάση, ώστε να ισαπέχει από τις δύο πόλεις, που συνιστούν τον Δήμο Αγίου Νικολάου Κρήτης; Το μαθηματικοποιούν, με συναρτήσεις και σύμβολα, το συνθέτουν σε ένα μαθηματικό μοντέλο και το επιλύουν. Με τον τρόπο αυτό, σιγά σιγά αρχίζουν να μυούνται στην αλληλεπίδραση της Διοίκησης με τις κοινωνικές συνθήκες της εκάστοτε εποχής καθώς και τον μαθηματικό τρόπο αντιμετώπισης πολλαπλών τοπικών ζητημάτων που μπορούν να ανακύψουν.